Štúdia estetiky sa rozhodne netreba báť, pretože prináša človeku bohatý sociálno-kultúrny kapitál a rozširuje naše vnímanie a chápanie sveta. Získate schopnosť vnímať život zo širšej perspektívy a naučíte sa hodnotne a kriticky myslieť, čo obohatí vaše každodenné rozhodovanie aj vzťahy. Často nejde len o teoretickú vedu – pre mnohých sa tento študijný odbor stáva nástrojom sebareflexie a transformácie pohľadu na svet. V podstate môže ísť aj o hlboké sebapoznávanie a formovanie vlastnej identity. Estetika totiž otvára dvere k emocionálnemu prežívaniu a empatii a poskytuje nový spôsob, ako vnímať rôzne významy v našom každodennom živote.
– Natália Kundisová
Často hovorím, že som s umením prišiel do skutočného kontaktu až v ÚLUK, dovtedy som sa s ním stretával iba sprostredkovane. Individuálny prístup vyučujúcich u mňa zanechal stopy, nielen čo sa týka akejsi vkusovej kultivácie, ale aj bežného, politického a spoločenského názorového smerovania. Veľkú rolu v tom zohral nielen ľudský prístup celého pedagogického kolektívu, ale aj ich ochota pracovať nad rámec vyučovacích hodín. Jednou z vecí, ktoré mi v súvislosti so štúdiom estetiky na ÚLUK tiež utkveli v pamäti, bolo napríklad uvedomenie si toho, že neexistuje „hlúpa“ či zbytočná otázka. Jednosmerná „výučba“ študentov, najmä stredných škôl, prakticky „vyhubila“ odhodlanosť pýtať sa, klásť otázky či polemizovať – čo je pre filozofickú disciplínu, akou je estetika, úplný základ.
– Erik Vilím
Štúdium estetiky bola výborná voľba. Poskytlo mi nielen vynikajúci prehľad v oblasti umenia, filozofie a aktuálnych teórií, ale aj konkrétne postupy analýzy a interpretácie umeleckých diel a iných kultúrnych fenoménov. Na seminároch sme tieto postupy permanentne používali a overovali si ich platnosť. Myslím, že výučba založená na neustálom kontakte s konkrétnymi dielami a konkrétnymi javmi v kultúre a spoločnosti mi v praxi veľmi pomohla. Poznatky zo štúdia estetiky sa dajú využiť nielen vo výskume kultúry, ktorému sa v súčasnosti venujem, ale aj v kreatívnych profesiách, galerijnej činnosti či v oblasti médií. Teórie a výskumy Nitrianskej školy (vychádzajúce najmä zo sústavy estetických výrazových kvalít Františka Mika) patria k tomu najlepšiemu, čo v slovenskej estetike a literárnej vede vzniklo.
– Peter Žiak
S ohľadom na prax, v ktorej pôsobím, bol najväčším prínosom nepochybne hutný tréning a paralelne teoretické poznanie v oblasti interpretácie umenia. V rámci päťročného štúdia sme dostávali množstvo zadaní v podobe písania (seminárnych prác, interpretácií, recenzií, kritík atď.), a to od „nepoučených” k „poučeným” (študovaným). V porovnaní s inými katedrami na Slovensku, ktoré vyučujú a skúmajú oblasť súčasnej estetiky, to aj dnes hodnotím ako veľkú devízu ÚLUK, ktorá má priamy vzťah a presah k praxi a uplatneniu študentov. Rozumieť, poznať a mať zručnosť „zdieľne” interpretovať umelecké diela rôzneho druhu znamená v prenesenom význame „chápať svet”, ktorý je dnes mimoriadne zložitý.
– Nina Vrbanová
Štúdium v ÚLUK je veľmi špecifické. Ocitnete sa v tesnej blízkosti kapacít v odbore estetika na Slovensku. Spolu riešite, rastiete, konzultujete a diskutujete. Na jednej strane náročné, nie je sa kde skryť, každá lenivosť či chyba svieti. Na druhej strane rodinná atmosféra a odbornosť na dosah. Ročníky s malým počtom študentov. Tam sa len ťažko vyhnete pozornosti učiteľa. Ale načo, keď študujete, čo vás baví?
– Stanislav Ďurek
Prehľad o umení a kultúre by mal patriť k základnému fondu vzdelaného človeka, ktorý sa chce s adekvátnou citlivosťou vnímania pohybovať vo svete. Práve toto štúdium estetiky nielen nadväzovalo na moje predchádzajúce skúsenosti (praktické či teoretické), ale výraznou mierou prispelo k osobnému rozvoju pri poznávaní zmyslami všetkého okolo mňa, ale aj k praktickému uplatneniu v bežnej praxi. Preto si myslím, že absolvent estetiky, ktorý štúdium poctivo absolvuje a získa schopnosť analyzovať, syntetizovať a interpretovať, sa vie uplatniť v širokom spektre oblastí, ktoré sa spájajú v odvetví kreatívneho priemyslu.
– Lukasz Wojciechowski
ÚLUK mi dal veľmi veľa a ďakujem za čas, ktorý som tam strávil. Predovšetkým mi vrátil vieru v školstvo. V Nitre ma naučili myslieť a interpretovať umenie slobodne a to využívam dodnes. Bolo to náročné a zmysluplné štúdium, doteraz čerpám z mnohých znalostí, ktoré som tam nadobudol. Plesník, Žilka, Malíček, Zlatoš, Beličová, Malíčková, Fujak a ďalší – učili ma nielen pedagógovia, ale osobnosti. Prednášali, ale tiež s nami diskutovali a viedli nás k tomu, aby sme o kultúre, dejinách a človeku intenzívne premýšľali.
– Michal Hvorecký
Estetika, veda o kráse, môže znieť ako niečo, čo sa nedá v reálnom živote „schosnovať“. Opak je pravdou. Štúdium v Nitre nie je rozdumovaním nad filozofickými konceptmi. Je to komplexný balík porozumenia tvorbe a jej premenám v behu dejín v najširšom možnom zábere. Neľutujem ani jeden zo šiestich rokov, ktoré som strávil pri päťročnom štúdiu tohto odboru.
– Samuel Trnka
Počas štúdií v Nitre som sa podrobne zoznámil nielen s dejinami umenia, ale aj interpretačnými postupmi, vďaka ktorým som sa naučil vnímať umenie ako jazyk. A hoci od absolvovania štúdia v ÚLUK uplynulo skoro dvadsať rokov, bezproblémovo sa tým jazykom dohovorím nielen v prostredí umenia a kultúry, ale aj v odvetví reklamy a marketingu, kde som taktiež profesijne pôsobil. Tie základy sú jednoducho nenahraditeľné. Podobne ako moji učitelia. Bol/je tam výraz, iskra a duša. A nič z toho sa len tak nestratí.
– Marek Vatraľ
Štúdium estetiky v ÚLUK vnímam aj s odstupom 18 rokov ako veľmi podnetné a formujúce v rovine pedagogickej, odbornej a nepochybne ľudskej. Pre moju prax pedagóga a človeka, ktorý sa venuje rozvoju pedagógov, bol zásadný prístup a spôsob, akým sme sa učili. Za všetko vymenujem len pár momentov: partnerský prístup, inovatívne vzdelávacie metódy a postupy, role modelovanie práce učiteľa – učili nás presne tak, ako chceli, aby sme neskôr učili my. Ďalším dôležitým prínosom bola schopnosť ÚLUK naučiť nás vnímavosti na rozličné druhy umenia, schopnosti interpretácie umeleckých diel, ktorá bola vo svojom jadre poznávaním samého seba. V neposlednom rade chcem zmieniť veľmi ľudský a originálny prístup každého jedného pedagóga, doktoranda či technika k nám študentom, práve ten prístup nás formoval nielen odborne, ale aj osobnostne. Do dneška cítim vďaku za to, že som mohla byť na nejaký čas súčasťou tohto pre mňa výnimočného miesta.
– Viera Lasáková